47Watt

Doorheen de jaren hebben we bij BikeValley honderden zo niet duizenden testen uitgevoerd in de windtunnel. Uit al deze testen hebben we enorm veel data verzameld en ervaring opgedaan. 

We geloofden erin dat er enorm veel winst te boeken was op het vlak van aerodynamica maar schrokken zelf van sommige resultaten, kijk even mee!

  • Helm: Door het dragen van een helm in de juist maat en met de juiste vorm kan je tot wel 15 Watt besparen.

  • Kledij: Het dragen van de juiste kledij, waarbij elk stukje stof in het teken van aerodynamica staat, kan je 25 Watt besparen

  • Kousen: Ook kousen maken een (of misschien wel 'het') verschil, de UCI heeft niet voor niets een 'sokken regel'. Net zoals bij de kledij is het soort stof en de pasvorm cruciaal, zo kan er tot 5 Watt bespaard worden.

  • Schoenen: Wie kousen zegt die zegt ook schoenen. Schoenen met plakkers? 1 BOA of toch 2 BOA's? Uit onze testen blijkt dat je wel ... Watt bespaard met de juiste schoen.

  • Fiets: De grootste investering, maar levert het ook de grootste winst op? De verhouding prijs/watt ligt hoger dan bij de vorige items maar ook de juiste fiets levert tot 10 Watt voordeel op.

  • Houding: Al in het begin van de jaren 90 was Graeme Obree bezig met het aanpassen van zijn houding, de zogenaamde tucked-positie, waarbij hij met z'n handen een smal, recht stuurtje vasthield, z'n armen naast z'n borst vouwde en met zijn schouders op zijn handen rustte. Meer dan 25 jaar geleden werd er dus al nagedacht over een aerodynamische houding en toch merken we dat dit vaak 1 van de laatste aspecten is waar renners zichzelf op verbeteren en dat terwijl er tot wel 38 Watt op bespaard kan worden.

"Say W(h)att? Kan ik echt zoveel Watt besparen?" In de ideale omstandigheden is dat inderdaad mogelijk. We hebben onderzocht wat realistisch is en hoeveel watt je effectief kunt besparen.

We kwamen uit bij 47Watt! 

Iedereen die wel eens met een wattage meter gereden heeft weet dat 47Watt extra een wereld van verschil betekent.

Het is het verschil tussen olympisch goud of een olympisch diploma, 55.089km per uur fietsen en de geschiedenisboeken ingaan of met een 'net niet' verhaal thuiskomen, een profcontract binnenhalen of toch elite zonder contract blijven. 

Kortom, het is het verschil tussen winst en verlies!