FIt2Fly succesveralen

Tim Brydenbach

MY ROAD TO KONA  2020 AND THE SEARCH OF “MARGINAL GAINS” with 3athlon.be

Als doorwinterd triatleet met zowel internationaal als nationaal succes weet ik maar al te goed hoe hard je moet trainen om 50 Watt te winnen. Wat ik die dag bij BikeValley ervaren heb is dat je met de juiste bikefit gemakkelijk 50 Watt kan winnen los van al de extra tips die je van Harm krijgt tijdens het testen. Iedereen kan bij BikeValley volgens mij grote winsten boeken in aerodynamica en dus sneller rijden. De fanatiekelingen kunnen zelfs thuis hun positie verder optimaliseren met behulp van de Bioracer green screen. Voor mij was dit alvast een zeer leerrijke en winstgevende dag en om met een quote te eindigen:

“Die extra watts waar je jarenlang voor traint verzilver je in één dag bij BikeValley” 


Aernouts.png

BART AERNOUTS

Bart werd tweede bij de triatlon in Kona 2018. Om deze goede prestaties te blijven behalen dook Bart samen met Bioracer de wind tunnel in om onderzoek te doen naar snellere triatlon pakken.

Door verschillende stoffen te gebruiken kan Bart kleine winsten behalen ten opzichte van zijn oude pak.

Ook zijn de accessoires van Bart getest en is er gekeken hoe de positie van Bart aangepast kan worden dat hij zo snel mogelijk het fiets parcours in een triatlon kan afwerken. Hierbij de focus op stabiliteit, comfort, duurzaamheid en aerodynamica.



694A9517_2 (1).jpg

VICTOR CAMPENAERTS

Sinds 2017 maakte Victor meerdere malen gebruik van onze windtunnel, vooral om zijn positie te optimaliseren zodat hij sneller kon gaan met dezelfde kracht output. Ten tweede is ons team op zoek gegaan naar de meest geschikte uitrusting (helmen, speed suits, cockpits, enz.) om zijn aerodynamische weerstand tijdens de race te minimaliseren.

In april 2019 brak Victor het werelduurrecord van Bradley Wiggins (54.526 km in 2015), waarmee hij opnieuw het belang van aerodynamica onderstreept!

Onze BikeValley ingenieurs vertellen over hun ervaring met Victor:

Victor is een groot atleet met oog voor detail. Van fiets positionering tot accessoires, alles werd geoptimaliseerd om de beste aerodynamische opstelling voor hem te creëren. Zijn aerodynamische waarden, materiaal, vermogen en doorzettingsvermogen waren van groot belang om het wereldrecord te verslaan.


saletacastrobikevalley.jpg

SALETA CASTRO

Saleta testte in de BikeValley windtunnel tijdens de testdagen van haar triatlonteam ITZU tri-team. Samen met alle atleten hebben we gekeken naar het verbeteren van de positie en het creëren van meer comfort en snelheid voor het fietsonderdeel van de triatlon.

Een atleet die zich comfortabeler voelt met een betere pasvorm op de fiets, rijdt niet alleen sneller, maar gaat ook soepeler over op het lopen, met minder belasting van de spieren.

Naast de positionering hebben we ook diverse triatlonpakken, helmen en de NAQI speedgels getest (zie foto). Deze verkoelende gel brengt ruwheid aan op de huid wat de aerodynamica van het lichaam ten goede komt.


diederikthier.jpg

DIEDERIK THIER

Diederik bezocht de windtunnel om zijn aerodynamische en comfortabele niveau tijdens de tijdritten te verbeteren. Door ons vooral te richten op zijn cockpit met verschillende extensies en armposities, konden we zijn comfortniveau verbeteren (minder druk en spanning in de schouders en armen) en zijn aerodynamische weerstand verminderen.

Naast zijn positie testte Diederik ook met verschillende helmen en speedsuits om op de best mogelijke manier aan de start van de tijdritwedstrijden te verschijnen. Bij elkaar opgeteld leveren deze 'marginal gains' een bonus van ongeveer 7% van de aerodynamische weerstand in zijn prestaties.


AlexVanBreedam2-1.jpg

alex van breedam

Van Breedam is geen geboren fietser. “Ik ben een ondernemer in de cargo-industrie en doceer daarnaast aan de Antwerpse en Leuvense Universiteit”, zegt hij. “Ik ben nog maar een jaar of 6 gebeten door het fietsen. Toen ik enkele jaren terug werd uitgenodigd om eens op de piste te rijden, was ik meteen verliefd. Ik wilde er echt iets opmerkelijks mee doen, en dat wordt dus op 13 september het Belgisch uurrecord zetten. Er is geen richttijd, maar ik wil graag 40 km afleggen in dat uur. Voor een gewone sterveling op mijn leeftijd is dat toch niet zo slecht, denk ik.”

Dat realiseren wordt geen evidentie, want er zijn een paar extra euvels die Van Breedam moet overwinnen. “Ik ben geboren met een klompvoet. Dat is een afwijking waar wereldwijd 9 miljoen mensen last van hebben. Concreet betekent dat dat ik 2 verschillende voeten en 2 verschillende benen heb. Ik heb een beenlengteverschil van 4 cm en mijn ene been weegt 1,7 kg meer dan mijn andere. Gelukkig lukt het voor mij redelijk goed om normaal door het leven te gaan. Ik ben daarom 1 van de 3 ambassadeurs wereldwijd van de World Clubfoot Initiative.”

Jurgen Mervilde.jpg

Jurgen Mervilde

Het was een heel leuke ervaring gisteren! De aankomst en ontvangst was super. Heel vriendelijk en openhartig ontvangen. De testing was een leuke belevenis. Alles werd prima en correct uitgelegd en toch had ik ook nog een eigen inspraak of de positie me goed lag of niet. Ik ben wel nog nieuwsgierig naar de feedback die zou worden opgezonden. Jullie merci voor de leuke en zeer interessante dag. Grtjs